8 Oorzaken van Hazenslaapjes

Door: De Slaapjuf

Wat kan je soms blij worden als het tijd is om de kleine naar bed te doen! Lekker zelf onder de douche of even tijd om uit te puffen. En sta je er net onder, of lig je zelf even weg te doezelen op de bank hoor je de kleine al weer…

Is dit jouw situatie? Doet jouw baby alleen maar hazenslaapjes? Ik wil je helpen! Hieronder wat antwoorden op vragen die ik vaak krijg.

Wat is een hazenslaapje?

Een kort slaapje die minder lang duurt dan één slaapcyclus. Een slaapcyclus bij een jonge baby is 45 minuten. Een slaapje dat dus langer is dan 45 minuten laat zien dat jouw baby in staat is slaapcyclussen aan elkaar te koppelen. Een belangrijke vaardigheid. Dus om duidelijk te zijn: alles korter dan 45 minuten is geen mooie afgeronde slaapcyclus. En noemen we dan een “hazenslaapje”.

Zijn hazenslaapjes alleen maar vervelend of zijn ze echt een probleem?

Eerlijk antwoord? Ze zijn echt een probleem. Dit zijn de redenen:

  • Bij een hazenslaapje komt de baby niet goed in de diepe slaap. Het herstelt dus niet goed genoeg. Dit zorgt voor een chagrijnige baby, die vaker huilt.
  • Hazenslaapjes zorgen voor gebroken nachten en voor te vroeg wakker worden in de ochtend. Dan kom je helemaal in een toestand van ‘niemand slaapt genoeg’
  • Te korte slaapjes zorgen ervoor dat ouders soms wanhopig worden! Ze wiegen, voeden en troosten zich een ongeluk en komen in een neerwaartse spiraal terecht van korte slaapjes, korte voedingen en korte nachten.

Hoe kom je ervan af?

Om de oplossing te vinden voor JOUW baby moeten we uitzoeken wat de echte oorzaak is van het probleem.

Dus laten we even wat oorzaken doorlopen zodat je zelf kunt ontdekken wat de reden is van al deze hazenslaapjes


1. Mijn baby is 5 maanden of jonger

Slaapjes worden vaak pas voorspelbaarder als baby’s wat ouder zijn. Dat betekent voor een jonge baby dat alles vanaf 20 min.  slaap helemaal normaal is. Dat ligt aan de leeftijd! Onthoud dat er op 4 maanden een flinke slaapregressie zit die de boel ook flink in de war kan sturen. In de blog over slaapregressies* vind je meer informatie.

Wel kun je werken aan een langer slaapje voor elkaar te krijgen. Probeer bij ‘te vroeg wakker worden’ om hem terug in slaap te wiegen. Soms helpt het om het speentje nog een keer in te doen en wat heen en weer te bewegen in het wiegje. Maak je voor nu geen zorgen dat je verkeerde dingen aanleert. Het gaat erom dat je zorgt voor slaap. Hoe dan ook. Je zult langzaam merken dat vooral het ochtendslaapje dan steeds beter zal gaan. Daarna volgen de andere slaapjes. Het is immers een aangeleerde vaardigheid. Dit kun jij je kleintje leren. Het doen van goede vaste slaapjes is een proces in ontwikkeling. En als je hulp nodig hebt ben ik er voor jou! Een consult zal je ontzettend goed helpen om deze fase in kleine stapjes te doorlopen. Zonder huilen. De droomritme methode zal je helpen om een goede gezonde slaapbasis te ontwikkelen voor je baby.

2. De overgang van wakker naar slapen is te groot

Stel je voor: je komt net terug van het sporten in de avond en iemand zegt tegen jou: Nu moet je meteen naar bed! Je bent waarschijnlijk uitgeput dus moet je rusten maar, je kan met geen mogelijkheid gelijk in slaap vallen, toch? Logischerwijs trek je eerst even je bezwete kleding uit en wil je nog even uitrusten.

Jouw baby lijkt op jou! Voor elk slaapje zorg je voor tijd om rustig te worden. Je zorgt voor een klein ritueeltje dat niet langer hoeft te duren dan 10 minuten. Doe rustig een schoon luiertje en geef het slaapzakje aan. Zodat de hersenen van een baby ook het signaal krijgen dat er een slaapje moet worden gedaan.

Expert tip: Wees voorspelbaar. Doe zo consistent mogelijk hetzelfde ritueeltje voor elk slaapje. Het bedtijdritueel voor de avond kan wel iets langer zijn door bijvoorbeeld het badje toe te voegen.

3. Het kamertje is niet donker genoeg

Licht stimuleert het brein waardoor er eerder ontwaakt wordt. Als je in de babykamer gaat staan tijdens een slaapje en je kunt gewoon goed om je heen kijken is het waarschijnlijk te licht.  Veel ouders twijfelen hieraan. Moet het dan altijd pikkedonker zijn? Nee hoor, als jouw baby goed slaapt is er niets aan de hand. Maar dan zul je waarschijnlijk deze blog ook niet lezen😊. Als je wilt werken aan betere slaapjes overdag dan is het belangrijk dat het kamertje echt heel donker is. Je hebt speciaal zwart plakplastic voor op de ramen. Ik vind deze echt heel goed helpen. 

4. De wakkertijd klopt niet

Als je jouw kleintje te vroeg op bed doet is het niet moe genoeg. Ben je te laat met het aanbieden van een slaapje gaat oververmoeidheid weer een rol spelen. Zorg voor een juiste wakkertijd. Dit verschilt per leeftijd maar ook per situatie! Stuur op de slaapsignalen van je kleintje maar kijk ook naar de klok.

5. Weinig fysieke prikkels

Het is belangrijk om actief te zijn tijdens de wakkertijd. Zet je baby niet in het wippertje en wacht op de volgende slaapronde. Ga lekker even naar buiten of even spelen op het kleed, doe een dansje met je baby en maak hem aan het lachen. Dit zorgt ervoor dat een baby fysiek ook moe is zodat er weer beter wordt geslapen

6. Je baby doet een slaapje van een paar minuten aan de borst of met de fles.

Om goed in slaap te kunnen vallen en in slaap te blijven moet de slaapdrang hoog zijn. Deze daalt drastisch al na een klein slaapje van een paar minuten bij een voeding. Je hebt het zelf ook vast wel eens meegemaakt. Het is 22.00 uur in de avond en je valt per ongeluk in slaap voor de tv voor 10 minuten. Je schrikt wakker en denkt ik ga maar naar bed. Je poetst je tanden, doet een pyjama aan en hup snel je bed in. En je ligt daar dus met je ogen wagenwijd open en kunt niet meer slapen.  Dat kleine dutje op de bank heeft je slaapdrang drastisch vermindert. Dit gebeurt ook met je baby!

Expert tip: Probeer een voeding niet vlak voor het slapen te geven. Probeer de voeding 15 minuten eerder te geven of probeer de voeding zo te timen dat het na het slaapje valt.

7. Speentje valt steeds uit

Over het speentje kan ik uren praten. Het is je grootste redding maar ook een doorn in het oog. Steeds opnieuw het speentje indoen is gekmakend. Maar er zitten ook zo ontzettend veel voordelen aan een speentje! Ik heb er een apart blog aan gewijd: “Het Speentje”. Het was een special issue in mijn opleiding tot Droomritmecoach en dat IS het ook. Vandaar dat het een eigen hoofdstuk heeft op mijn website: blog over Het Speentje*.

8. Baby kan niet zelfstandig slapen

Ouders doen er alles aan om het kleintje te laten slapen. Logisch ook. Sommige baby’s kunnen alleen nog maar slapen op de buik van mama of met een pink in de mond. Raad maar eens wat een baby nodig heeft als het per ongeluk een beetje wakker wordt. Hij heeft waarschijnlijk nog niet de vaardigheid om zelfstandig in slaap te vallen. Je denkt nu vast: “Dat kan mijn baby nooit leren!” Je bent echt niet de enige ouder die hier tegen aan loopt. Er is een oplossing, want baby’s kunnen leren om zelfstandig in slaap te vallen. Helaas is er geen snel trucje voor.  In een consult kan ik je leren hoe je in kleine stapjes werkt aan het aanleren van het zelfstandig in slaap vallen. Een vaardigheid dat ontzettend belangrijk is voor de rest van jouw baby’s leven.  Dit doen we liefdevol, dus zonder te laten huilen. Als je wilt, help ik je door het hele proces. Onafhankelijke en betere slaap voor zowel de dutjes als de nachten. Ik ben er voor je! 

Tot slot: goede slaapjes overdag leiden tot een uitgeruste baby. Uitgeruste baby’s zijn gelukkiger en vrolijker. Uitgeruste baby’s hebben betere nachten. Een goed slaapje zorgt voor rust in huis.  Zodat ouders even naar adem kunnen happen en tijd hebben voor zichzelf. Ook belangrijk!

*in de maak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *