De boosdoeners van te vroeg wakker in de ochtend

Door: De Slaapjuf

Alle koffie in de wereld is niet genoeg voor deze moeders!   Als je baby standaard wakker is om 5:00 uur. Niet per ongeluk een keertje, maar ELKE dag. Troost je, je bent niet alleen. Het komt erg vaak voor. Het is mij ook vaak overkomen dat ik een flesje stond klaar te maken in de vroege ochtend, terwijl voor mijn gevoel heel Nederland nog lag te slapen!

Waarom wordt een baby zo makkelijk wakker in de vroege ochtend?

Het korte antwoord: omdat de slaapdrang van een baby tussen 4:00-6:00 uur zeer laag is.

 Wat betekent dat? We hebben allemaal een “slaapdrang”. Dit is de druk die opbouwt om ons te helpen in slaap te vallen. Het is dat gevoel van “Ik ben zo moe. Ik moet nu slapen.” In slaap vallen is het makkelijkst voor het slapen gaan, op de juiste timing,  omdat die druk dan zo sterk is, in de avond.  Het is donker buiten, de temperatuur is iets koeler, je lichaam is moe, melatonine is aangemaakt en cortisolniveau daalt. Dit is de tijd van de dag dat je lichaam ook verwacht te gaan slapen.

Precies het tegenovergestelde gebeurt in de vroege ochtenduren: ons lichaam heeft bijna een volle nacht van rust gehad, de zon begint te stijgen, onze melatonineniveau daalt, cortisol stijgt om straks wakker te worden.  We zijn in een lichtere fase van de slaap. Ons lichaam kan meer slaap nodig hebben, maar al deze factoren zorgen ervoor dat we wakker te worden. Die “drang” om te slapen is zo zwak in vergelijking met wat we voelden voor het slapen gaan.

Jij en ik hebben geleerd om hier mee om te gaan. We kunnen misschien wakker worden in de vroege ochtend maar we draaien ons om en vallen weer in slaap. Baby’s die voortdurend wakker worden tussen 4:00 en 6:00 uur hebben deze vaardigheid nog niet geleerd hebben onze hulp nodig.

Definitie van te vroeg waken:

Voor sommige volwassenen is 8:30 uur nog te vroeg, maar zo werkt het natuurlijk met kinderen niet. Te vroeg wakker is tussen 4:00 en 6:00 uur. Wakker worden voor 4:00 uur wordt beschouwd als “in de nacht wakker.”  Alles na 6:00 uur dat is gewoon wakker voor de dag! Dus een begin van de ochtend. Een normale en gezonde tijd om wakker te worden is voor baby’s tussen 6:00-7:00 uur. Dit is gewoon een typisch baby ritme, ook al weet ik dat tussen 7:00 en 8:00 uur veel mooier zou zijn. Als we zeggen “vroeg in de ochtend wakker,” dan hebben we het over baby’s die wakker worden voor 6:00 uur.

Laten we eens kijken naar de grootste boosdoeners van zo vroeg ontwaken:

Boosdoener 1: Zonlicht

Ja, zelfs een klein beetje licht, dat tussen het spleetje van een gordijn tevoorschijn piept kan boosdoener zijn. Het zegt tegen een baby’s lichaam “tijd om op te staan!” Vergeet niet, we slapen licht tussen 4-6 uur. Een beetje licht in het kamertje (waarvan we weten dat het de hersenen stimuleert), kan er voor zorgen dat je kleintje niet meer wilt slapen!

Als je niet zeker bent of het kamertje donker genoeg is, probeer dan eens in de vroege ochtend met je hand voor je gezicht te zwaaien. Als je die kunt zien is het nog te licht!

Rolgordijnen, jaloezieën, of zelfs donkere gordijnen zullen zelden al het licht blokkeren. Je kunt een verduisterend rolgordijn en daar overheen verduisterende gordijnen proberen. Ook het  toevoegen van verduisterend plak plastic kan helpen. Zwart bouw papier , dekens, of zelfs vuilniszakken geplakt over de ramen zijn niet zo mooi maar, werkt erg goed.

Boosdoener 2: Bedtijd is te laat.

Probeer je baby niet op te houden in de avond. Een half uurtje later naar bed betekent niet dat je baby een half uurtje uitslaapt. Eerder het tegenovergestelde! Oververmoeidheid speelt dan een rol en je baby zal nog steeds te vroeg wakker worden en nu een stuk minder gezellig zijn omdat het te weinig heeft geslapen.

Als je baby ’s ochtends te vroeg wakker wordt, overweeg dan een eerdere bedtijd. Ik weet dat het niet logisch klinkt maar eerdere bedtijd heeft al veel gezinnen verlost van de ellende in de vroege ochtend! Zelfs 20-30 minuten eerder kan een enorme impact hebben. (Bedtijd mag zo vroeg zijn als 18:00-18:30 uur om de vroege ontwaak tijd op te lossen.)

Boosdoener 3: Het eerste dutje van de dag is te vroeg.

Het te vroege ochtenddutje kan te vroeg ontwaken veroorzaken.  Het lichaam van je baby behandelt een zeer vroeg dutje als uitbreiding van de nacht slaap.

Bekijk de wakkertijd tussen het ontwaken en het eerste dutje. Klopt deze voor de leeftijd?

Dit zijn typische wakkertijden in de ochtend gebaseerd op de leeftijd van een baby:

2 weken -2 maanden: 60-90 minuten

2-6 maanden: 90 minuten

6-18 maanden: 2 uur

18-24 maanden: 3 uur

Vanaf 24 maanden: 5 uur

Boosdoener 4: baby is oververmoeid voor het slapen gaan.

Te veel wakker tijd voorafgaand aan het slapen gaan kan leiden tot een oververmoeide baby. Je zou denken dat baby’s die later slapen, later wakker worden, maar zo werkt het niet in de baby slaap wereld. In plaats daarvan ontwaakt een oververmoeide baby vaak vroeg in de ochtend.

Hoeveel tijd kan je kleintje opblijven voor het slapen gaan. Dat is het uitdagende deel: het is eigenlijk verschillend voor elke baby. Kijk goed naar je kleintje. Na een drukke dag of slechte dutjes zijn ze eerder moe. Dus doe je ze eerder naar bed. Kijk naar de slaapsignalen van de kleine. En gebruik je gezonde verstand. Als je baby vroeg wakker wordt uit zijn middagdut kun je twee dingen doen: nog een powernapje erin fietsen. Dus rond 16.30 uur voor een half uurtje dutten, desnoods in draagzak of kinderwagen. Of een vroege bedtijd aanhouden.

Boosdoener 5: je baby krijgt overdag te veel slaap.

Soms, als baby’s te vroeg wakker worden in de ochtend zijn ze echt niet meer moe! Dit kan komen omdat er overdag erg veel wordt geslapen. Dan hebben ze ’s nachts minder slaap nodig. Als je de dutjes de laatste tijd niet meer hebt aangepast kun je hier naar kijken. Als je baby ouder wordt zullen de dutjes moeten worden aangepast. Misschien moet  je een dutje niet langer laten duren dan 2 uur. Misschien is het tijd om een dutje te laten vervallen?

Boosdoener 6: je baby slaapt niet genoeg overdag

De andere kant van de medaille: Een baby die te korte slaapjes doet raakt ook oververmoeid.  Vergeet niet dat oververmoeidheid zich vaak uit in te vroeg wakker worden in de ochtend. Ook last van chronische hazenslaapjes?  deze blog post kan helpen.

Expert Tip: Veel korte slaapjes gedaan? Overweeg dan een extra vroege bedtijd om gemiste slaap in te halen. Alles vanaf 18:00 uur kan al bedtijd zijn.

Boosdoener 7: honger

Persoonlijk, toen mijn eigen baby’s wakker werden tijdens de nacht, heb ik altijd aangenomen dat het honger was. Wij waren druk in de weer met een flinke papfles in de nacht en onze oudste zag er uit als een kleine Boehda. Het is echter niet altijd waar, weet ik nu. Als je baby genoeg voeding krijgt gedurende de dag en mooi op zijn groeicurve zit, hoeft honger niet de eerste oorzaak te zijn van te vroeg wakker worden.

Weet alsjeblieft: Ik zeg niet dat je baby niet hongerig is; Ik zeg alleen dat je naar het totaalplaatje moet kijken.  

Een belangrijke aspect om de nacht uiteindelijk door te slapen en op een normale tijd wakker te worden, is het geven van genoeg voeding overdag. Ik zie heel vaak een voedingsschema met 4 uur ertussen. Hoewel dit kan werken voor sommige baby’s is mijn advies is om altijd te reageren op de hongersignalen van de baby, in plaats van wachten tot de 4 uren om zijn. Voeding op verzoek kan ook gewoon met flesgevoerde baby’s. Tel dan goed het aantal cc’s wat het kleintje binnen krijgt.  Bied liever overdag voedingen aan elke 2,5-3,5 uur het hele eerste jaar.

Als je denkt dat je baby echt honger heeft in de vroege ochtend dan kun je kijken of er overdag wel voldoende wordt gegeten. Als je baby ouder is dan 6 maanden, kun je vaste hapjes toevoegen.

Boosdoener 8: kan (nog) niet zelf in slaap vallen

Als uw baby nog niet in staat is om zelf in slaap te vallen zal dat in de vroege ochtenduren ook niet lukken. De baby is waarschijnlijk afhankelijk van de ouders om goed te kunnen slapen. Dit zie je vaak als baby’s veel onrust hebben gehad. Deze baby’s zijn in slaap gewiegd, veel gedragen of op de borst in slaap gevallen. En eerlijk: alleen maar goed dat dit is gedaan bij de baby! Je doet als ouders er alles aan om je baby toch te laten slapen. Zeker als het veel heeft gehuild en last heeft gehad van ongemak. Jullie weten dat ik voorstander ben van het niet laten huilen. Wel is het zo,  dat de baby gewend geraakt aan met veel hulp in slaap vallen. Als je kleintje hulp nodig heeft om zelfstandig in slaap te vallen, dan ben ik hier voor jou! Kijk even bij de verschillende consulten die ik aanbied. Ik kan jullie leren hoe je je baby zelfstandig in slaap kan laten vallen, er beter wordt geslapen overdag en dat de nachten dan ook beter gaan.

Ja! Het is echt mogelijk om je normale nachten weer terug te krijgen. Zodat iedereen weer aan zijn rust toekomt in het gezin en dat je als ouders weer kan genieten van het ouderschap!

Tot slot, dit moet je echt begrijpen: Het verbeteren van de ontwaaktijd in de ochtend zal veel tijd kosten. Ouders moeten consistent zijn. Het duurt zeker een week om oud gedrag af te leren. Daarna nog een week om nieuw gedrag aan te leren. Week drie is vaak de week van “het beklijft”. Het is zelden dus een snelle oplossing, maar het vinden van de boosdoener is de eerste stap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *