Zomertijd!

Yesss…Lente!

Het weer wordt beter, de bloemen bloeien, vogels fluiten. Wat mij betreft mijn lievelingsseizoen. Maar het betekent ook:

De zomertijd gaat weer in.

Weer aanpassen aan de nieuwe tijd. Voor veel mensen een aanslag op hun biologische klok, Maar ik heb goed nieuws! Als jouw kleintje een vroege vogel is en altijd standaard rond 06.00 uur wakker wordt. Is dat probleem in een klap opgelost. Hij wordt dan wakker om 07.00 uur.

Is het zo eenvoudig?

Ik ga het hieronder bespreken en ik heb 3 verschillende plannen voor je hoe om te gaan met de zomertijd.

Plan 1: Doe niets.

Je laat het schema zoals het nu is. Vergeet gewoon dat de tijd is veranderd en handhaaf jullie normale routine. Je laat jouw kleintje wakker worden uit zichzelf. Het zal dan op de klok een uur later zijn, maar jullie kind merkt hier niets van. Als het normaal om 19.00 uur naar bed gaat en slaapt tot 6.00 uur, heb je na de klokwisseling een bedtijd van 20.00 uur en een wektijd van 07.00 uur. Yes! Dit is makkelijk!  

Voor sommige gezinnen is dit plan niet haalbaar omdat sommigen van jullie op een bepaald tijdstip de deur uit moeten.

Het is ook niet zo fijn om je kleintje na 20.00 uur naar bed te doen. Voor de meeste baby’s geld dat ze hun ideale tijdstip om te gaan slapen missen. De tijd waarop melatonine hoog staat en cortisol laag. Als je normale bedtijd 20.00 uur was wordt het met de klokwisseling ineens 21.00 uur en dat is voor de meeste kleintjes gewoon te laat. Sterker nog een late bedtijd kan nachtwaken veroorzaken. Dus het is niet zo eenvoudig!

Plan 2: Geleidelijke aanpassing

Pas het schema van jouw kleintje per dag een beetje aan. Maak het per dag 10 minuten eerder wakker (au! Dat doet pijn aan jouw moederhart, ik weet het). En elke dag dus ook 10 minuten eerder op bed. Werk hier een paar dagen aan zodat je geleidelijk in de nieuwe tijd terecht komt.

De meeste van jullie werken met wakkertijden. Onthoud dus goed  dat als je jouw kleintje 10 minuten eerder wakker maakt in de ochtend, het dus ook 10 minuten eerder weer op bed moet liggen voor een dutje. En uiteindelijk ook 10 minuten eerder op bed moet liggen voor de avond.

Plan 3: Aanpassen in het weekend

Op zondag jouw kleintje 30 minuten eerder wakker maken in de ochtend. Op de klok lijkt het natuurlijk 30 minuten later, maar voor jouw kleintje voelt dit als 30 minuten gemiste slaap.

De eerste wakkertijd verschuift dan ook met 30 minuten eerder. Dan heb je al een hele slag gemaakt om bedtijd in de avond ook 30 minuten eerder te laten plaatsvinden.

Snelle stappen, snel klaar? Niet echt. Je zult wel de hele week nog bezig zijn met het bijschaven van het nieuwe ritme, dus kijk per dag. Het opnieuw instellen van de biologische klok heeft nu eenmaal 6-7 dagen nodig.

Welk plan je ook kiest… ik zal je nog 3 tips geven om het zo makkelijk mogelijk te maken:

1. Licht

Zorg ervoor dat de babykamer PIKdonker is! Zelf het kleinste beetje licht dat in de ochtend door de gordijntjes piept kan ervoor zorgen dat hij wakker wordt.

Gebruik daglicht om de biologische klok in te stellen. Ga in de ochtend naar buiten met je kleintje. Blootstellen aan daglicht zorgt ervoor dat er in de avond op de juiste tijd melatonine wordt aangemaakt.

Doe dit in de avond andersom. Dim de lichten na het avondeten en zorg voor rust is huis. Geen tv of schermtijd een uur voor het slapen gaan.  Dit is niet het tijdstip om nog even een portie blauw licht tot je te nemen en doe geen drukke spelletjes.

2. Routine

De meeste mensen die ik heb mogen coachen weten dit al. Een bedtijd routine is heel belangrijk om de hersenen het signaal te geven: slaaptijd. Doe iedere keer voor een dutje de handelingen hetzelfde! Voor het slapen gaan ook, maar dan kun je aanvullen met een badje en/of een boekje.

Nog geen goed routine? Begin er vandaag meteen mee!  Hier een voorbeeld:

Naar de babykamer lopen, luiertje verschonen, slaapzak of inbakerdoek aan, gordijntjes dichtdoen, eventueel speentje geven, eventueel white noise geluid aan, knuffels en kusjes en dan wegleggen.

3. Geduld

Het aanpassen van de biologische klok duurt gewoon een paar dagen. Onthoud dat je kleintje geen robot is en beweeg met hem mee. Een powernapje nodig omdat anders het gat naar de avond te groot is? Gewoon doen. Bedtijd ietsje eerder of later omdat het nieuwe ritme er nog niet in zit? Gewoon doen. Jullie kleintje zal vanzelf weer in het goede ritme komen

Heb je helemaal geen geduld meer en zijn er al slaapproblemen? Weet dat je altijd bij mij een consult af kunt nemen om de slaapproblemen op te lossen. Meestal zijn ze met 3 weken goed onder controle. Ik help baby’s goed slapen zodat jullie weer kunnen genieten van het ouderschap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *